Vzdělávací plán lesní mateřské školky vMaliní:

(Celý Provozní řád najdete zde)

Období Dozrávání

Záměr:

  • Společně s dětmi a rodiči budovat a dotváření zázemí školky.
  • Seznámit děti s prostředím školky, okolím, s rytmem dne a týdne.
  • Adaptovat se a vytvářet zdravé a láskyplné vztahy k lidem i přírodě.
  • Rozvíjet smyslové vnímání a poznatky o letní a podzimní přírodě.
  • Posilovat v dětech odvahu a schopnost čelit překážkám

Podtémata:

  • Olgoj Chorchoj (příměstský tábor podle mongolské legendy)
  • Mezinárodní noc pro netopýry
  • Svatováclavská a michaelská slavnost
  • Jeřabinková slavnost
  • Den stromů a uspávání broučků

Doba realizace: 3 měsíce – srpen, září, říjen
Charakteristika období:

  • Uvědomění si významu vrcholného léta a podzimu jako období sklizně úrody a počátek procesu odumírání života v přírodě.
  • Sv. Václav a Michael jako symbol boje s těmito silami.
  • Význam drobné práce, řemesel, úcta k jídlu a ukončení cyklu (lidé, zvířata, rostliny se chystají na zimu).
  • Skřítci jako symbol životní síly přírody stahující se do nitra Země.

Nabízené činnosti:

  • sběr a tvoření z přírodnin, zpracování dřeva (oplétané plůtky, hmyzí hotel, škvorovník, krmítko a budka, příprava dřeva na zimu)
  • pozorování a zkoumání živočichů, rostlin a nerostů (na louce, ve vodě, v zemi i ve vzduchu)
  • poznávání života netopýrů, rozmanitost hmyzu a první odlety ptáků
  • sběr a zpracovávání bylin, lesních plodů, obilí, ovoce a zeleniny (mletí, vaření, konzervování, kompostování)
  • zahradničení (příprava záhonů, pletí) výroba a pouštění draků a komet
  • malování, kreslení, zpěv, recitace s pohybem
  • vydatný pohyb venku, terénní nerovnosti a překážky, lezení do výšky
  • pohyb venku za každého počasí – postupné prodlužování výprav
  • dobrodružné výpravy a původ naší jurty (příměstský tábor)
Období Světel

Záměr:

  • Vnímat a postupně uchopovat procesy změn probíhající nejen v přírodě.
  • Vnímat vzájemnou sounáležitost ve vztahu k tradicím.
  • Vnímat a cítit teplo fyzické i v lidských vztazích.
  • Uvědomovat si potřeby člověka a zvířat v zimě.

Podtémata:

  • Martinská slavnost
  • Mikulášská slavnost
  • Adventní spirála
  • Stromeček pro zvířátka
  • Vánoce
  • Slavnost mudrců (tříkrálová)
  • Hromnice

Doba realizace:
3 měsíce – listopad, prosinec, leden

Charakteristika období:

  • Prožitek zkracujícího se dne prostřednictvím tradičních lidských činností uprostřed kruhu blízkých lidí, prožitek vzájemnosti.
  • Svatý Martin jako symbol lidského soucítění, vzájemné pomoci a úcty.
  • Prožitek nálady adventního času. Vánoce jako symbol příchodu nového života po období odumření. Doznívání zážitků Vánoc při slavnosti mudrců (tří králů). Nový rok jako symbol optimismu a nové perspektivy. Prožitek vrcholného období zimy v přírodě a v jeho tradicích.
  • Povzbuzení dýchání a krevního oběhu vydatným pohybem na sněhu a ledu.

Nabízené činnosti:

  • výroba lucerniček
  • práce s voskem – výroba svíček, tvoření z vlny
  • práce s těstem – martinské rohlíčky a cukroví (v rámci výletu do Šumperka)
  • rukodělné činnosti – výroba vánočních ozdob (s rodiči dárků)
  • malování, kreslení, zpěv, recitace s pohybem
  • krmení ptáků a lesní zvěře
  • zimní radovánky na sněhu a ledu
  • pozorování zvířecích stop a pobytových znamení v lese
  • výpravy do tichého zasněženého lesa
Období Probouzení

Záměr:

  • Rozvíjet elementární poznatky o jarní přírodě, vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti s přírodou.
  • Období probouzení zimních spáčů a začátek pronikání životních sil z nitra Země na povrch.
  • Seznamovat se a pozorovat mláďata zvířat a vývojové fáze hmyzu a obojživelníků, prvních květů.

Podtémata:

  • Masopust
  • Vynášení Moreny-Zimy
  • Semínková jarní slavnost
  • Velikonoční slavnosti
  • Ptačí a žabí námluvy

Doba realizace:
3 měsíce – únor, březen, duben

Charakteristika období:

  • Masopust jako symbol živelnosti a tělesnosti, opaku adventního období – cesta sebevyjádření, seberealizace, prožitek různých rolí a soutěžení.
  • Zahájení prací na záhoncích jako prostředek poznávání a pozorování probouzející se přírody, podpora zkoumání a experimentování.
  • Tradiční dětské hry a činnosti jako symbol radosti, činorodosti a nových sil.
  • Rytmizace a opakování jako prostředek upevnění vnitřního řádu v období všeobecného vnějšího pohybu a změn v přírodě.
  • Probouzení zimních spáčů a rostlin – cibulky, semínka, pupeny.
  • Velikonoční zajíc jako symbol překonání vlastních potřeb. Vejce jako symbol nového života a proutí jako symbol proudící životní síly.

Nabízené činnosti:

  • výroba masopustních masek a hudebních nástrojů
  • hudebně-pohybové činnosti – tradiční veselí v masopustním průvodu
  • výroba Moreny-symbolu Zimy a její vynášení
  • zahradničení – půda, setí prvních semínek a pozorování klíčení
  • práce s hlínou a blátem
  • práce s těstem – pečení tradičních jidášů
  • malování, kreslení, zpěv recitace s pohybem, velikonoční tvoření
  • pozorování vývoje a života různých živočichů ve vodě, na louce a lese (mláďata, netopýři, ježci, hadi, obojživelníci, včelky, motýlci, mravenci)
  • výroba stavebnin pro ptáčky, pozorování hnízdění ptáků
  • čištění a větrání budek
  • tvorba hadoviště
Období Slunce

Záměr:

  • Rozvíjet mezilidské vztahy s důrazem na rodinu, uvědomovat si pocit bezpečí v kruhu rodiny a přátel.
  • Poznávat lidské tělo a rozvíjet všechny smysly, poznávat přírodu všemi smysly.
  • Poznávat a prožívat tradice, kulturu a přírodní živly.
  • Společně s dětmi a rodiči zvelebovat zázemí a okolí školky, sžívat se vzájemně i se sousedy.

Podtémata:

  • Den matek
  • Den Země
  • Otevírání studánek
  • Růžová slavnost – letnice
  • Senoseč
  • Svatojánská slavnost (letní slavnost pro školáky)

Doba realizace:
2 měsíce – květen, červen

Charakteristika období:

  • Navázání na předchozí období prožitím vztahu k nejbližší osobě (svátek matek a planety Země, svátek otců).
  • Starost a péče o Zemi, poděkování a úcta k zázraku života – čas přijímat a také dávat.
  • Otvírání studánek a letnice – královničky jako symbol uvolnění léčivých sil Země, čistoty a pták jako symbol svobodného ducha a svobodné lidské vůle.
  • Prostřednictvím sběru léčivých bylin a péče o záhony prožitek síly nastávajícího léta v jeho plnosti.
  • Svatý Jan jako obraz zralosti a obratu – kvalitativní změny v přírodě i v nitru člověka (nejen já, ale i druzí).

Nabízené činnosti:

  • rukodělné činnosti – výroba dárku pro maminku a pro tatínka
  • čištění studánek a potoka
  • zahradničení (sběr bylinek, jahod, prvních plodů)
  • zpracování první úrody
  • pletení věnců z kvítí pro královničky
  • výroba koníka na jízdu králů
  • tkaní z trávy a rákosu
  • pozorování a zkoumání živočichů v přirozeném prostředí – jejich nahřívání na slunci
  • pozorování květů bylin, stromů i keřů
  • společná výroba herbáře
  • péče o křížek u školky
  • zpěv, recitace s pohybem, muzicírování
  • zvuky, vůně, chutě, barvy a hmatové vjemy v přírodě